10 تکنیک طلایی و موثر برای مدیریت زمان
۱_بحران زدایی:
از بزرگ شدن مشکلات کوچک پیشگیری کنید. برای مثال اقدامی سریع در رفع اشکالی کوچک در ماشین ممکن است شما را از گرفتاری های بزرگ نجات دهد. اولویت در اقدام را در نظر بگیرید: هر کسی ممکن است سارقان زمانی ویژه خود را داشته باشد آنها را شناسایی کنید و بر اساس میزان اتلاف وقتی که برای شما بوجود می آورند، لیست شان را مرتبط کنید و سپس کارها را بر پایه اهمیت شان فهرست بندی کنید.
۲_انجام هر کاری در جای خودش:
برای اینکه به کارهایی که برنامه ریزی روزانه تان هست برسید هر کاری را در زمان خودش انجام دهید؛ برای مثال هرگز کارهای بیرون را به منزل نبرید چرا که به روابط نزدیک با اعضای خانواده لطمه می زند و بعدا می بایست زمان چند برابری را برای جبران آسیب های وارده به رابطه متحمل شوید. مدیریت زمان وقتی اتفاق می افتد که شما بیشتر نقش های زندگی تان را سر جای خودش به خوبی انجام دهید.
۳_استفاده درست از ابزار:
نجاری با اره کُند مشغول بریدن چوب بود فردی به او گفت اره ات را تیز کن تا چوب ها راحتر و در زمان کمتری بریده شود او گفت وقت ندارم! این حکایت به این موضوع اشاره می کند که بهتر است از وسایل و ابزار مناسب برای دست یافتن به زمان بیشتر استفاده کنید؛ اما از فناوری هایی که زندگیتان را پیچیده تر می کند و به جای صرفه جویی در زمان، آن را هدر می دهند، بپرهیزید.
۴_انجام درست کارها:
بهترین راه آماده شدن برای فردا این است که کار امروز را با جدیت، کفایت و دقت انجام دهید.
۵_علاقه به کار:
دوست داشتن کار باعث می شود فرایند انجام آن زمان کمتری ببرد.
۶_انتخاب یک گزینه از چند گزینه:
برای ساده سازی کارها و صرفه جویی در زمان می توان امور پراکنده را یکپارچه کرد. برای مثال انجام کارهایی که مسیرهای مشابه و نزدیک به هم دارند، در یک روز انجام شود.
۷_صرف پول برای خریدن زمان:
تلاش کنید تا جایی که می توانید زمان خود را بخرید، زیرا هر دقیقه که از عمر شما می گذرد دیگر بر نمی گردد. شما می توانید با به روز کردن وسایلی همچون کامپیوتر یا استفاده از وسایل نقلیه، برای برخی از مسیرها زمان را برای خود ذخیره کنید.
۸_محدود کردن استفاده از تکنولوژی:
هر چند ورود تکنولوژی به عرصه زندگی، به کارها شتاب خوبی داده است؛ اما به همان میزان ممکن است استفاده نادرست از آن باعث اتلاف وقت زیادی شود. به همین دلیل برای استفاده از اینترنت محدودیت زمانی بگذارید. همواره بین آنچه می توانید بدست آورید و آنچه استفاده می کنید تفاوت بگذارید.
۹_محدود کردن استفاده از تلفن:
از سیستم ضبط پیام های تلفنی استفاده کنید. با این روش تنها به تلفن های ضروری و مرتبط پاسخ می دهید. در ساعت هایی که، کاری مهم دارید یا حجم کارتان بالاست، تلفن را قطع کنید و هنگام مکالمه برای هر تماس تلفنی، محدودیت زمانی مشخص بگذارید.
۱۰_محدود کردن نگاه کردن به تلویزیون:
تلویزیون تنوع زیادی دارد؛ چرا که وسیله ارتباط عمومی است به همین دلیل حتما لیست برنامه ها را ببینید و تنها پای برنامه های از پیش تعیین شده بنشینید. اگر اهداف خود را بدانید اغلب متوجه می شوید بیشتر برنامه های تلویزیون برای شما غیر ضروری و بی فایده است.